Såldes ny av Monaco Boat Service / MBS) till en Mr Willhelm Holl.
Han gav båten namnet PAT , ett namn som hon fick behålla fram till jag köpte henne. Min fru gillade inte namnet så det blev att döpa om henne till Symfoni.
Hon låg i Monaco många år och huruvida hon hade vit klädsel ifrån start eller om den blev bytt av MBS förblir en hemlighet. Hon borde annars haft orange/ svart/ creme klädsel. Hon rustades av MBS ca 1990. Bl.a bytte man halva botten, dvs mittpartiet som är rakast. Orginalvaggan försvann någon gång under tiden hos MBS.
Hon såldes sedan till Jacky Morell i Frankrike och hamnade på atlantkusten i La Baule, en ganska exklusiv semesterort. Båten förvarades hos Royal Automomoble. Utöver extrema bilar rustades även del Rivor där. Jacky vill ha en serie 3 Aquarama eftersom han åkte i Atlantsjö och sålde därförbåten till mig år 2000.
Vi skulle träffas i Sarnico på ett möte och göra upp affären. När jag ringde honom visade det sig att han bodde i rummet bredvid mig! Jag köpte båten efter att ha besiktigat henne i Frankrike. Motorerna som uppgavs vara nyrustade i USA av Joe Marine i Florida stod utanför båten. Motorerna var levererade med Paragonbackslag med reduktionsväxlar! Renoveringen visade sig senare vara undermålig, motorerna hade bl.a läckande avgaslimpor skulle det visa sig .
Tyvärr hade de redan slängt ut originalmotorerna, ChrisCraft 283, och plockat bort det som gått och sålt vidare. Jag fick i alla fall med mig blocken hem… Hon är med all sannolikhet den sista båten som fick ChrisCraft motorer av varvet.
Hon hämtades av Torgerssons båttransporter i slutet av år 2000. Resan upp till Sverige gick genom en snöstorm, med båten utan täckning, med uppehåll i södra Sverige över en helg då chauffören skulle vila… När hon väl kom hit i början på Januari var det -20 grader och båten var täckt av salt och slask. Efter rengöring med varmvatten så var det fullt sjå att få in motorerna i båten under vintern, det tog faktiskt en stor del av sommaren också. Jag lyckades också få tag på ett par Velvet Drive backslag som ersatte de felaktiga.
Båten användes och låg i sjön hela säsongerna. Hon var med på de flesta mötena, ofta som barnbåt , då Aquaraman har ett perfekt öppet flak där bak (solbädd). Hon rustades av mig själv 2006-2008 och kom i sjön igen lagom till vårt möte nere i Båstad. Hon fick komma hem till Italien en vända per trailer 2009 , en resa tillsammans med Tobbe och Olle . Tyvärr sliter det hårt att ha båten liggande i sjön och när hon började läcka mer än jag gillade så beslöt jag mig för att byta botten. Så nu, 2023, är det dags att sätta igång på allvar efter att hon vilat på land i 2 år.
Fortsättning följer…