Båten har varit i min ägo sedan sommaren 2016 och har sedan dess genomgått en omfattande renovering med byte av botten och bottenstockar, nya skrovsidor och däck. Original motorn är totalrenoverad från grunden. Idag är båten återställd till ett bättre skick än original.
Båten kom till Sverige 1986-87 från Milano, Italien och ställdes ut på en av Stockholm båtmässor. Har sedan haft sitt säte i Alingsås där den i princip har legat i förvar fram tills jag köpte henne.
Varvet Eugenio Molinari ligger vid Como-sjöns västra ben och är i drift än idag, dock i liten skala. Idag görs bara båtar på beställning, samt att man har ett museum där man visar upp varvet historia. Deras storhets tid hade man under 70-80 talet då man tillverkade, mot beställning, båtar för tävlingsverksamhet.
Eugenio gjorde under denna tid sig kanske mest känd för att själv delta i flera världsmästerskap inom olika klasser med V-bottnade dubbelskrovsbåtar. Man hade samarbete med Ferrari och Maserati som levererade motorer till deras tävlingsbåtar. Grunden till verksamheten var dock 50-60 talets tillverkning av “Italien Gentlemen Runabouts” likt Miss-C.