Aquarama Special


Aqurama Special – Den sista mahognybåten, som fick hänga kvar i produktion ända fram till 1996.

Med ett tydligt arv från Super Aquarama var detta ändå inte Carlo Rivas skapelse. När båten 1972 ersätter Aquarama och Super Aquarama har VD-rollen på varvet tagits över av Carlos brorson Gino Gervasoni. Bakom designen av den nya båten står Giorgio Barilani som Carlo anställt redan 1957 för hans egenskaper som duktig tecknare och designer.

In production:1972 – 1996
Total #:278
Length: (m)8.78
Width: (m)2.60
Engine: (Hp)2 x 320 – 350

1972

Redan 1968 började Barilani skissa på en efterföljare till Aquaraman som skulle gör båten mer praktisk och ge den en modernare design. Fokus låg på akterskeppet som fick en flackare lutning och fyrkantigare form med en liten integrerad badbrygga.

När båten gick i produktion 1972 var instrumenten desamma som på varvets Riva-Bertram glasfiberbåtar. De första båtarna fick behålla Aquramans ratt men ersattes snart av en något enklare variant med ett kromat rattcentrum med texten Riva. Även dragströmbrytarna på instrumentpanelen byttes mot vippströmbrytare med gummiöverdrag.

Motorerna är desamma som i Super AQ, Riva Crusader 320 Hkr, men de 2 sista båtarna för året förses med en uppdaterad version på 350 Hkr, vilka sedan blir standard under båten hela livslängd. Totalt 46 båtar tillverkas detta år.

1973 – 1976

Båten får en ny akterlanterna och 1974 blir innertaket under däck helt inklätt med polstring i vinyl. Under de 4 åren tillverkas 112 båtar.

1977 – 1979

Ny instrumentbräda med en MOMO-ratt av samma typ som glasfiberbåtarna använder. Detsamma gäller för Instrumenten, som byts till en går plastvariant. Polissirenen ersätts av en vanlig elektrisk tuta och den vackra lanternan ersätts av små sidolanternor på vindrutans ram. Det är ganska tydligt att man nu inte längre är beredd att kosta på båten dyra specialdesignade detaljer.

Från 1978 ersätts också de vackra knaparna (torpedo design) med enklare standardknapar från Riva Super America. 1979 får de klassiska växelreglagen ny design.

Totalt tillverkas 45 båtar under 3 år

1980 – 1996

Den sista serien får kombinerade instrument vilket innebär att det nu finns 5 instrument vid ratten och bara ett på instrumentbrädans centrum.

Under dessa 16 år går produktionen på sparlåga och endast 75 båtar produceras, varav de 10 sista under 1996. Den allra sista båten sparas i varvets ägo.

Faktakällor:

  • Carlo the legend, Riva the myth. Bok I-IV av Piero Gibbelini.
  • Vivariva. Riva Historical Society kvartalsmagasin.
  • Bilder från egna, RHS samt diverse andra källor.

/Olle Erlandsson
Riva Club Sweden