Kärnan i vår klubb – Våra båtar!

Här presenterar vi en bild och lite fakta samt historia om våra vackra båtar.
Ev. kommentarer eller ändringar kan med fördel skickas till capiodiweb@rivaclubsweden.se


Riva Aquarama ”NINA”
#26, 1964

Båten såldes ny till Holländaren van Loon, men kom troligen till Sverige redan 1966 då bilhandlaren Kaiser köpte henne.

Nuvarande ägare tog över båten 2005 och inledde då en forcerad renovering under 9 månader. Sedan 2006 har båten turnerat runt till klubbmöten i Sverige, Finland, Tyskland, Holland och Italien.

Läs mer…

Längd 8,02m Bredd 2,62m
Deplacement 2,7 ton
Motorer: 2 st Riva Crusader 350 (1991)
Toppfart 40 knop

Riva Ariston ”RITA”
#154, 1957

En båt med väl dokumenterad historia där samtliga ägare är kända. Hon kom till Sverige från Italien 1982 och är nu inne på femte ägaren totalt.

Just nu genomförs en totalrenovering som omfattar struktur, botten, skrovsidor och däck. Även motorn och klädsel kommer fixas och återställas till originalutförande så småningom.

Längd 6,45m Bredd 1,97m
Deplacement: 1,3 ton
Motor: ChrisCraft MBL, 6-cyl, 158 Hp
Toppfart 36 knop

Riva Aquarama ”SYMFONI”
#157, 1966

Såldes ny av Monaco Boat Service / MBS) till en Mr Willhelm Holl.

Han gav båten namnet PAT , ett namn som hon fick behålla fram till jag köpte henne. Min fru gillade inte namnet så det blev att döpa om henne till Symfoni!

Läs mer…

Längd 8,02m Bredd 2,62m
Deplacement: 2,7 ton
Motorer: 2 x GM 327
Toppfart: 40 knop

Riva Florida Super ”PAPAGENA”
#271, 1957

Båten beställdes från Riva-varvet av grosshandlare Wennberg i Stockholm som en av de första importerade Rivorna till Sverige och båten var då motoriserad med en Chris Craft 6-cylindrig MCL på 175 hk.

Wennberg hade båten ett antal år innan Carl-Adam Nathorst köpte henne och sålde henne vidare till seglaren Curt R Widén i Gävle som använde henne som tender till hans stora segelbåtar.

Läs mer…

Längd 5,9m Bredd 2,16m
Deplacement: 1,1 ton
Motor: Marine power 350, 260 Hp
Toppfart: 40 knop

Riva Tritone ”LADY S”
#125, 1960

Båten levererades 1961 till en F. Goetze i Tyskland och döptes till LISL. Originalmotorerna var 2 st Chrysler Sea-V M80 V8 på 177 Hkr.

Okänt hur båten senare hamnade i Finland. Nuvarande ägare lät restaurera båten 2018.

Längd 7,94m Bredd 2,62m
Deplacement: 2,6 ton
Motorer: 2 x Crusader 350 (1995) 250 Hp
Toppfart: xx knop

Riva Sport Fisherman ”Part of the Game” #40 /140?, 1971/72?

Vet inte så mycket om båten då vi köpte av ett dödsbo i Bromma 2021.

Båten kom från Nice på Rivieran 2012 till SSS båtklubb Bergvik i Bromma.

Då byttes båda motorerna till 2st nya Crusader 350/5,7.

(Båten på bilden är en annan Sport Fisherman)

Läs mer…

Längd 7,52m Bredd 3,02m
Deplacement: 2,8 ton
Motorer: 2 x Crusader 350 (2012) 330 Hp
Toppfart: xx knop

Riva Tritone ”CORALL”
#209, 1962

Tritone #209 levererades 1962 via Monaco Boat Service till herr Gaudad, boende i Caluire i franska alperna. Vid leverans var båten utrustad med två stycken Chrysler Sea-V M80 på vardera 177 Hk. Båten fick namnet LEGONE.

Läs mer…

Längd 8,02m Bredd 2,62m
Deplacement: 2,7 ton
Motorer: 2 x Mercruiser GM 350
Toppfart: 40 knop

Riva Super Rudy ”NINNI”
#193, 1974

Såldes ny till Nautica Maglietta Ses i Neapel 17/1 1974.
I september år 2000 träffade vi Piero Gibbellini som rekommenderade Meriso Marini i Paratico, Lago di Iseo.

Meriso var motorexpert på RAM mellan 1958-1973, sedan dess har han renoverat över 150 Rivabåtar. Enligt honom kom båten senast från Rom. Jag beställde helrenovering av båten, betalade kontant i förskott och hämtade den med lastbil i maj 2001. Sjösatte i Lysekil direkt från vaggan och den har fungerat bra sedan dess! – skrivet i oktober 2023

Längd 5,87m Bredd 2,18m
Deplacement: 1,1 ton
Motor: Crusader 327cui Marca Riva 210HP #93013
Toppfart: 40 knop

Riva Aquarama ”AQUAMARIA”
#248, 1968

Första ägare var en Amodo i Neapel. Nuvarande ägare köpte henne 2008 av Mr Ottens i Amsterdam.

Båten transporterades till Erio Matteri och hans varv i Como-sjön där den restaurerades till perfektion.

Båten är fortfarande kvar i Como-sjön och ägaren ger Erio Matteri´s varv högsta rekomendation.

Längd 8,25m Bredd 2,62m
Deplacement: 2,8 ton
Motor: 2 x Riva 220 hp (Crusader)
Toppfart: 40 knop

Molinari Super Tovel ”Miss C”
#7, 1963

Båten har varit i min ägo sedan sommaren 2016 och har sedan dess genomgått en omfattande renovering med byte av botten och bottenstockar, nya skrovsidor och däck. Originalmotorn är totalrenoverad från grunden. Idag är båten återställd till ett bättre skick än original.

Läs mer…

Längd 6,35m Bredd 2,1m
Deplacement: 1,3 ton
Motor: Ford 272 Interceptor (Y-block), 170 Hk
Toppfart: xx knop

Riva Florida Super ”VITTORIA”
# 274, 1958

Första leverans gick till en Vernocchi i Italien och båten hade då en ChrisCraft MCL (6 cyl, 175 Hp) som kraftkälla.

Båten kom till Sverige 1990 som ett renoveringsobjekt och gick vidare till en äldre man 1995. 5 år senare, utan att något hänt med båten, köptes den av nuvarande ägare.

Läs mer…

Längd 5,9m Bredd 2,16m
Deplacement: 1,1 ton
Motor: Chris Craft 283, 185 Hp
Toppfart: ca 40 knop

Riva Ariston ”MALOU II”
#595, 1964

Båten levererades ny till företaget Karma S.A. i Panama.

Nästa kända plats är Holland där hon renoverades. Kring sekelskiftet köpte Peter Goksöyr henne och tog båten till Sveriges västkust.

Läs mer…

Längd 6,6m Bredd 2,16m
Deplacement: 1,3 ton
Motor: Crusader V8 5,7L
Toppfart: 40 knop

Riva Rudy Special
#263, 1973

Svensksåld av Europeiska motor 1974 som även beställde båten enligt orderboken från Riva.

Blev såld på båtmässan i Sthlm 1974.

Har haft ett par olika ägare i Stockholm och nuvarande ägare köpte henne 2021.

Av någon okänd anledning kallas denna och 5 andra båtar för Rudy ”Special”, i varvets register.

Längd 5,87m Bredd 2,18m
Deplacement: 1,1 ton
Motor: GM 350 block med original Riva ventilkåpor och avgaslimpor.
Toppfart: ca 40 knop

Riva Tritone ”CLAUDIA”
#180, 1962

Båten såldes ny till familjen van Loon från Holländska Haarlem. Vid leveransen var hon utrustad med två Chrysler M80 på 177 Hk. Eter ett antal år såldes hon tillbaks till Italien och fick bl.a. 2 nya Chrysler motorer monterade på Rivavarvet vintern 80-81.

Läs mer…

Längd 8,02m Bredd 2,62m
Deplacement: 2,7 ton
Motor: 2 x Chrysler Sea-V, 185Hp
Toppfart: ca 40 knop

O Jeber 2

Riva Ariston ”POUPIE V”
#807, 1967

Båten såldes av MBS (Monaco Boat Service) 1967, till köparen Guy Rizzo i Monaco och fick namnet Pesquit. Åren därefter är oklara, men namnet ändrades, förmodligen vid ägarbyte, till Poupie V.

Under senare år kom båten till franska Royal Automobile i La Boule. Verksamhetens lokaler brann, lyckligtvis efter båten lämnat, men alla handlingar brann inne så därför oklart vad som gjorts under vistelsen. Efter detta importerades båten av Hans Bo Jacobsen, Classic Car Danmark.

Läs mer…

Längd 6,8m Bredd 2,16m
Deplacement: 1,45 ton
Motor: GM Vortec 5.0, V8 253 Hkr
Toppfart: ca 41 knop

Boesch 510 Sport de Luxe,
”MAD C” #1445, 1966

Såld ny till Danmark 1966 och kom på 70-talet till Falun. Såldes 10 år senare till Nynäshamn där en totalrenovering sker. 2013 flyttade båten vidare till Saltsjö Boo för att 2015 säljas till näst senaste ägare i Mölnlycke. Denne genomförde ännu en renovering till det fina skick den är i dag.

Läs mer…

Längd 5,1m Bredd 1,6m
Deplacement: 1 ton
Motor: Crusader Marine V8 220 Hkr
Toppfart: 35+ knop

Riva Ariston
#848, 1968

Båten såldes ny till Rinaldi Palma i Neapel. Hon kom till Sverige någon gång på 80-talet.
Under senare delen av 90-talet påbörjade Tomas Lund en renovering med hjälp av Polska båtbyggare. Detta arbete slutfördes aldrig och båten såldes, liggande uppochner, till nuvarande ägare 2004.

2005 påbörjades en ny total renovering Läs mer…

Längd 6,8m Bredd 2,16m
Deplacement: 1,45 ton
Motor: Crusader 350/270 Thermo Elektron CID
Toppfart: 40 knop

Florida 1955

Riva Florida ”TriaMaria”
#67, 1955

Båten såldes ny till Societe Stelios i Italien. Förste kände ägare i Sverige är Hans Magnusson som 1994 sålde den till nuvarande ägare. Båten transporterades till Belgien för renovering och därefter till Damiano’s shipyard, Cinqe Terre.

Idag ligger båten hos Matteri i Lago di Como i perfekt skick.

(Båten på bilden är en annan Florida från 1955.)

Längd 5,4m Bredd 1,9m
Deplacement: 1 ton
Motor: Chris Craft KCL, 6 cyl / 120 Hkr
Toppfart: ?? knop

Riva Ariston ”LUPO”
#425, 1962

Båten såldes ny till Mottola i Bari, Italien. Original utrustad med en Chrysler M80 V8. Motorn är idag en GM V8 konverterad till Rivautförande.

Båten renoverades första gången 91-92 i Sarnico och sedan igen 97-98 i Italien.

Nuvarande ägare i Finland har nyligen låtit renovera henne hos Pietarsaari Ab Jacobstads Båtvarv till toppskick.

Båten är till salu.
Läs mer…

Längd 6,5m Bredd 2,15m
Deplacement: 1,35 ton
Motor: GM Riva V8 210 Hkr
Toppfart: ?? knop

Riva Ariston ”VITA”
#263, 1959

Som för många Rivaentusiaster började intresset som en upplevelse redan i barndomen.

Detta är historien om en äkta entusiast som ägnade 16 år för att renovera sitt totala vrak i form av en ganska ovanlig Riva Ariston 1959.

Läs mer…

Längd 6,47m Bredd 2,16m
Deplacement: 1,3 ton
Motor: Chris Craft 283 V8, 185 Hkr
Toppfart: knop

Riva Ariston #235, 1959

Efter en semester i Italien i staden Laglio vid Comosjön blev min fru och jag inspirerade att hitta en Riva.

Genom ett lyckokast dök denna Ariston upp på nätet sommaren 2023 som ett ”ladugårdsfynd” i forna Öst-Tyskland. Säljaren hade behållit båten i 27 år utan att göra något åt ​​den.

Läs mer…

Längd 6,47m Bredd 2,16m
Deplacement: 1,3 ton vid lev. 1959
Motor: Saknas för närvarande
Toppfart: knop

Riva Junior #249, 1967

Båten såldes ny till en Kreusch i Issel, sannolikt i Holland. Båtens tidiga historia är okänd men år 2000 kom hon till Finland i dåligt skick.

Nuvarande ägare tog över båten 2015 och sen dess har fribord och botten renoverats på ett träbåtsvarv. Vintern 2022-23 renoverades motorn med nytt 350-block. Återstår att renovera däck och sittbrunn.

Båten används idag som ”citybåt” i Helsingfors och närliggande skärgård.

Längd 5,7m Bredd 2,16m
Deplacement: 1,1 ton
Motor: GM 350 cui
Toppfart: ?? knop

Riva Super Florida #543, 1961

Riva Super Florida #543 är en av få Rivor som levererades som ny till Sverige. Hon beställdes 8:e februari 1961 av Direktör Helge Pehrsson i Stockholm genom AB N K Kristensson som då var agent för Cantieri Riva i Sverige. Båten originalmotor var en Chrysler Sea-V på 177 Hkr och i beställningen ingick en hel del extrautrustning som signalhorn, sufflett, kapell över bakre sittbrunn, hamnkapell, extra manuell pump, sökarlykta, kompass, badstege samt vattenskid-stång.

Båten sjösattes sommaren 1961 utan något namn, och så har det förblivit tills dags dato. Innan nuvarande ägare tog över båten 1997 hann ytterliggare två ägare slita henne med nöje…

Läs mer…

Längd 5,9m Bredd 2,16m
Deplacement: 1,15 ton
Motor: Chris Craft 327, 1965
Toppfart: 40 knop

Riva Ariston ATTILA
#385, 1961

Ariston #385 levererades 1961 i Cannes till Enrique Bravo Saurez of Cascais, Portugal, under hans alias Mr. Najar. Händelsen finns omnämnd i Riva the Myth under personalities. 

Båten levererades döpt till Attila och originalmotorn var en Chrysler M80. Original klädsel var Gräddvit ”ivory” och grön-turkos klädsel.

Läs mer…

Längd 6,47m Bredd 2,16m
Deplacement: 1,3 ton
Motor: Chrysler Sea V M80, 177 Hkr
Toppfart: ca 40 knop

Riva Aquqrqmq ISANDRA II
#110, 1965

Båten levererades av Monaco Boat Service den 6 augusti 1965 till regisören Mr Andrea Rissoli i St. Jean Cap Ferrat som en gåva till hans fru Liuba Rosa. 

Båten är omnämnd i Riva the Myth under personalities. Båtens fick namnet Isandra II. Original klädsel 1965 var färgsatt i orange (Corall), svart och crémevitt. Chris Craft 283 V8 motorer satt i båten och gör så fortfarande, fast med nya block.  

Läs mer …

Längd 8,02m Bredd 2,62m
Deplacement 2,7 ton
Motorer: 2 st Chris Craft 283 V8 (nya block -98)
Toppfart 40 knop