Riva Tritone ”CORALL” #209, 1962

Byte botten 2003

Tritone #209 levererades 1962 via Monaco Boat Service till herr Gaudad, boende i Caluire i franska alperna. Vid leverans var båten utrustad med två stycken Chrysler Sea-V M80 på vardera 177 Hk.
Båten fick namnet LEGONE.

På 80-talet kom båten i slitet skick till Sverige och hamnade hos ”Riva-Walle” på Atlas snickeri på Justerö i Stockholms skärgård. Walle renoverade båten under flera år och bytte också ut de utslitna Chryslermotorerna till nya Crusader V8 350 cui. Nu fick båten också ett nytt namn: CORAI.

1992 ställdes båten ut på mässan Allt för sjön i Stockholm och därmed börjar Riva Club Swedens historia. Flera personer som redan ägde en Riva träffades och bland dem var Harald Parmell som ägde en Ariston från 1957 med namnet JARMEA. Harald samlade under mässan namn på intresserade Rivaägare och 1993 kunde klubben konstitueras med Harald som ordförande.

1994 tar Harald klivet upp och köper CORAI som nu döps om till sitt nuvarande namn CORALL och får hemmahamn i Nynäshamn. Ett par år senare havererar den ena motorn efter att vatten trängt in i en cylinder pga felaktigt monterad ljuddämpare och båda motorerna byts ut till nya Mercruiser (GM) V8:or.

Haralds bror Bengt, som större delen av livet sysslat med seglande Skärgårdskryssare i alla tänkbara storlekar, köper CORALL 1998 och båten får fortsatt stanna kvar i Nynäshamn. 2003 bedöms båtens botten vara slut och Kungsörs Båtvarv får i uppdrag att byta den.

Den ursprungliga botten i 12mm formpressad plywood byts ut mot en epoxylimmad botten av 3 x 4mm mahognyplank som lamineras i i vinkel med allt smalare dimension ju mer dubbelkrökt botten blir mot fören. Resultatet är en mycket stark botten utan inbyggda spänningar.

2013 är det dags för ännu en skrovrenovering. Uppdraget går till Stockholms båtbyggeri som under ett år arbetar med båten. Bland flera inblandade uppskattade Bengt speciellt Kristina Bredwad, vars insats gjorde underverk i stort som smått.

Året därpå sjösätts CORALL igen i Nynäshamn inför jublande åskådare, men redan ett år senare är det dags för motorbyte igen. De nu 19 år gamla motorerna har fått nog av sjövattenkylning. Peter Dahlin bygger två nya V8:or på dryga 230 Hk som återger båten dess originalspecificerade toppfart på 40+ knop.

Under tidigare år har båten alltid vinterförvarats i bröderna Parmells egna lokaler, men nu hamnar CORALL på varv istället. Detta ger också möjlighet till löpande underhåll mellan säsongerna. En mindre lyckad bättring av lacken resulterar 2021 att 6-7 lager måste slipas ner. Bobby Cyrus och Mats Ahrenborg, båda med livslång erfarenhet av träbåtar och lack, kallas in och återställer lacken med Epifanes enkomponentlack ovanpå en grund av Stoppani.

Under senare år har CORALL dykt upp i diverse olika samanhang. 2022 var hon med i en reklamfilmsinspelning och 2023 hamnade hon först på båtmässan Allt för sjön (Riva Club Swedens monter) för att senare under hösten dyka upp i Sandhamn för inspelning av fortsättningen på Morden i Sandhamn.

Nu, efter 25 år som ägare av båten, känner kapten Bengt att hans egen ålder åldern börjar ta ut sin rätt och därför är CORALL till salu. Intresserade kan kontakta webmaster via hemsidans kontaktformulär.