Riva Super Florida #543 är en av få Rivor som levererades som ny till Sverige. Hon beställdes 8:e februari 1961 av Direktör Helge Pehrsson i Stockholm genom AB N K Kristensson som då var agent för Cantieri Riva i Sverige. Båten originalmotor var en Chrysler Sea-V på 177 Hkr och i beställningen ingick en hel del extrautrustning som signalhorn, sufflett ,kapell över bakre sittbrunn,hamnkapell,extra manuell pump, sökarlykta, kompass, badstege samt vattenskidstång.
Båten sjösattes sommaren 1961 utan något namn och så har det förblivit tills dags dato. Innan nuvarande ägare tog över båten 1997 hann ytterliggare två ägare slita henne med nöje…
Som för många uppstod Pelles intresse för Rivabåtar redan i barndomen. Hans far sålde båtar och renoverade utombordare på 60-talet samt ägde en Sweet Sixteen, som möjligen levde upp till att vara en fattigmans Riva. I hemmet fanns en balsamodell av en Riva och där väcktes det första intresset för Rivabåtarnas designspråk.
Vi spolar fram bandet till 1995, då Pelle fick tipset av en tidigare kollega om en Riva som låg och skräpade på hans tomt och som han gärna ville bli av med. Ett besök visade att det inte alls var en Riva, utan en Forslundare med Rivaruta! Fler Rivadelar fanns dessutom i ägarens garage. Trots att det inte var en riktig Riva blev köpet ändå av med ambitionen att göra iordning Forslundaren.
Sökandet efter en en riktig Riva slutade dock inte där. Efter kontakt med Hans Olof Örnfelt, som ägt några Rivor, samt Harald Parmell som nyligen dragit igång Svenska Rivaklubben, fick Pelle lite mer kunskap om vad han skulle vara uppmärksam på när det gällde Rivor.
Två år efter köpet av den ombyggda Forslundaren fick Pelle ryktesvägen höra talas om en Riva i Uppsalatrakten som var till salu, men saknade ruta och lite andra beslag… Pelle tog med sig rutan från Forslundaren när han skulle kolla upp Rivan och den passade perfekt! Noskonen som han också fått vid köpet av Forslundaren hade dessutom samma nummer (543) instansat som Rivan han tittade på… Hur dessa delar hamnat på en Forslundare förtäljer inte historien, men man har ju hört talas om stölder på båtklubbars uppläggningsplatser då och då…
Det blev ett köp, även om båten var i ett misserabelt skick, slipad med rondel och med skuren big-block motor och ett läckande skrov. Förhoppningen var att båten skulle vara i sjön inom ett par år, men som alla vet så är såväl tid som pengar en ändlig resurs…
Det skulle visa sig att renoveringen tog ganska exakt 20 år, men det goda som detta förde med sig vara att allt arbete kunde genomföras med största noggrannhet, och ingen detalj eller ytskick lämnades orört, om det inte uppfyllde Pelles höga krav. Tyvärr fanns inte originalmotorn kvar, men en Chris Craft 327 från 1965 hittades 2005 och blev ändå ett rimligt tidsenligt alternativ.
Inte helt otippad är båten idag i mycket god kondition och fanns med i Rivaklubbens monter på båtmässan 2023. Nu är båten till salu och intresserade kan kontakta Pelle för mer info på telefon +46 705699295, gärna via sms först! Eller så kontaktar ni webmaster via hemsidans kontaktformulär.
Detta är en av få Svensksålda Rivor och väl värd att få stanna kvar i Sverige!