Ariston


Säg RIVA och de flesta, med en gnutta båtintresse, förknippar namnet med de mest berömda modellerna Ariston och Aquarama.

Ariston var den första av Carlo Rivas båtar som fick ett eget namn. Tidigare benämndes båtmodellerna med sin ritningsbeteckning och Ariston hette Riva BM under de tre första årens produktion. Redan då hade Carlo skapat den båt som med sina karaktäristiska och fulländade former kom att ge varvet Riva ett unikt rykte i båtvärlden.

Ariston är också den av Carlo Rivas båtar som var i produktion längst under den tid han själv ägde och styrde varvet. Under dessa år uppdaterades konstruktionen löpande för att båten alltid skulle leva upp till sitt namn: ARISTON – Det bästa av det bästa!

Aristone #1
Ariston #1, restored by Udo Horstmann
In production:1950 – 1974
Total #:1004
Ariston, #:804
Length: (m)6.24 – 6.80
Width: (m)1.95 – 2.16
Engine: (Hp)105 – 220
Super Ariston, #:181
Length: (m)6.52 – 6.95
Width: (m)2.16 – 2.20
Engine: (Hp)275 – 350
Ariston Cadillac, #:19
Length: (m)6.45 – 6.47
Width: (m)2.15 – 2.16
Engine: (Hp)250

1950-1952.

Ett fåtal båtar byggs (17 totalt) och båten har ännu inte fått sitt namn utan benämns bara som Riva BM. Motorvalet varierar och under de två första åren byggs båtarna med både en och två motorer och effekten varierade mellan 105 och 230 Hkr.

De första båtarna har ett enkelt fäste för vindrutan som är tvådelad. 1952 görs rutan om till en enhet men fortfarande med en enkel ram utan övre karm. Ingen sufflett eller cab har ännu sett dagens ljus.

1953-1954.

Från 1953 får båten sitt bevingade namn Ariston och Carlo Riva bestämmer sig för att använda motorer från Chris Craft, den amerikanska båttillverkare som var hans stora föredöme när det gällde att serietillverka snabba motorbåtar.

Standardmotorn är nu en 6 cylindrig sidventilare (CC MBL, 5,9liter) från Chris Craft på 158 Hkr.

1955.

Båtens struktur (spant) uppdateras enligt samma specifikation som Super Florida till 22cm centrumavstånd och en antal andra tekniska modifieringar införs. Klädseln ändras till gul Vipla och svartvitt schackmönster.

1956.

Skrovet förlängs med 20 cm till 6,45m och specialversionen Ariston Cadillac ser dagens ljus. Med denna modell erbjuder Rivavarvet en båt med ännu högre prestanda tack vare en V8 motor från Cadillac på 250 Hkr.

Idag har denna modell ett mycket högt värde då endast 19 sådana båtar byggdes under åren 1956-1958.

1957.

Vindrutan görs om helt och får en böljande ”panorama”-form med en övre ram som gör det möjligt att fälla upp och låsa en cabriolet mot rutramen med några enkla handgrepp.

Likheten med dåvarande amerikanska bilmodeller går inte att ta miste på. Nu blir Riva Ariston en båt som går att använda i alla väder. Fler nyheter införs under året.

Från skrovnr 122 byggs däcket av plywood och från # 130 görs även akterspegeln av en 3-skikts plywood.Fortfarande är dock friborden plankade på klassiskt manér.

8 av de totalt 52 tillverkade båtarna under året förses också med en uppdaterad variant av motorn från Chris Craft som nu har försetts med dubbla förgasare och utvecklar 175 Hkr (CC MCL). Denna motor blir sedan standard från 1958.

1958.

Från detta år införs en stoppning av ”gummerat tagel” som skall klara fukten bättre än tidigare använt material.

Rent allmänt kan sägas att Carlo Riva alltid var öppen för nya tekniska lösningar. Varvet stod själva för en hel del utveckling av båtbyggarkonsten i jakten på högsta möjliga kvalitet i kombination med rationell serietillverkning.

Detta år införs också en motorrumsfläkt och från # 171 byggs även friborden av en speciell förformad 3-skikts plywood.

För att kunna forma hela båtsidor utvecklar Carlo Riva tillsammans med däcktillverkaren Pirelli en närmast revolutionerande metod för bakning av fribordssidorna.

De 3 skikten, bestående av 4 mm mahogny i remsor i 3 olika vinklar (45, 135 och 90 grader) läggs med lim i en stor form där skikten pressas samman till exakt rätt form med hjälp av en uppblåsbar övre formhalva av gummi mot en fast underform av stål.

1959.

Båt # 218 (tillverkad 1958) inleder den nya årsmodellen med en helt ny utformning på instrumentbrädan och en helt ny ratt som kommer från Chrysler New Yorker 1958.

Centrumnavet är specialtillverkat med Rivas logo och en propeller. De nya instrumenten levereras nu av Stewart Warner.

Detta år får några av båtarna en modern toppventils V8 som standardmotor. 6 båtar förses med Chris Craft CC 8V 283 motor på 185 Hkr medan 8 båtar får en Chrysler Sea V M80 på 177 Hkr.

I samband med motorbytet flyttar backslagsspaken upp från durken till instrumentpanelen till höger om ratten. Från båt # 235 införs också en helt ny klädsel med zebraränder och ljusgrön kantdekoration.

1960.

Carlo bestämmer sig för Chryslers V8 Sea V M80 som standard i båtarna. För att tillfredsställa dem som vill ha ännu mer prestanda tillverkas fem båtar som får namnet Super Ariston.

De förses med en Bigblock V8 från Chris Craft på 275 Hkr. och för att få plats med en något större bränsletank görs Super Aristonen 5 cm längre.

Till Sverige levereras Ariston # 296 och köpare är den kände järnhandlaren och vattenskidentusiasten Ragnar Frunk.

Säljare är NK Kristensson som året innan lyckats bli exkusiv agent för Riva i Sverige.

Detta år går varvet också över till att enbart använda skruv med Philipsskalle.

Från båt # 307 ändras klädseln till cremevit (ivory) rib med ljusgrön (turkos) kant, precis som på Tritone. Den som vill bli ägare av en ny Ariston 1960 får betala 7.350 $.

1961.

Ariston får en tank av rostfritt stål (tidigare mässingsplåt) och bottenvinkel midskepps ökas något.

Instrumentpanelen får nya knappar. Av de totalt 70 tillverkade båtarna är 8 st Super Ariston.

1962.

Året inleds med att båten förlängs något till 6,5m och botten får en ny utformning med något skarpare V.

Från # 468 förlängs båten ytterligare och får samma längd som de tidigare Super Ariston haft (6,52m).

Fortfarande används Sea V M80 från Chrysler som standardmotor, trots att denna givit varvet mycket problem sen den infördes.

1963.

68 Ariston tillverkas detta år varav 14 är av Super modellen. Den stora förändringen är att Riva återgår till att använda Chris Craft V8 motor på 185 Hkr (283 cui) från båt nr 490.

Även Super Ariston får ny motor detta år och nu är det Chrysler som får leverera denna istället. Motorn är som sig bör en Bigblock, heter Chrysler 413D ”Golden Lion”, och levererar 290 Hkr.

1964.

Många nyheter införs och bl.a. uppdateras instrumentbrädan som nu är klädd med Hondurasmahogny i stället för det tidigare använda plastmaterialet ”Formica”, eller ”perstorpsplatta” som vi säger i Sverige.

Ovanför instrumentbrädan monteras en mjukt rundad kant liknande den på Riva Aquarama. Ariston får också de nya instrumenten från VDO som införts med Aquarama #26.

Även sittbrunnens panelsidor uppdateras till samma utförande som i Super Florida. För att öka stävens lutning förlängs båtarna ca 8 cm och en standard Ariston blir nu 6,60m lång medan Supern ökar till 6,75m.

De tre luftventilatorerna på sidan, som hängt med sedan 50 -talet, byts till samma som på den nya stor-Rivan Aquarama. Kromlisten i ventilatorernas förlängning avslutas med logon ARISTON krönt av en kungakrona.

1965.

På prov förses båt # 682 med en V8 från Crusader på 220 Hkr, medan resterande båtar under året byggs med standardmotorn från Chris Craft på 185 Hkr.

1966.

Merparten av båtarna som byggs är av typen Super Ariston (26 st).

Den Chrysler motor som använts ersätts nu med en ny Bigblockmotor från Crusader på hela 320 Hkr.

Endast 11 vanliga Ariston tillverkas och av dessa får 3 st Crusader motorer på 220 Hkr medan resten förses med standard CC 8V 283 på 185 Hkr.

1967.

Stora förändringar görs på skrovet som nu förlängs ytterligare 20 cm till 6,8m för att få en ännu mera lutande stäv.

Botten görs om ordentligt och får en vassare V-botten. Med dagens mått är det dock en mycket moderat V-botten med en vinkel vid akterspegeln på bara 5,5 grader.

Motorn som Carlo börjat köpa från Crusader döps om till Riva 220 resp. Riva 320 efter att mängder av modifieringar gjort motorn unik för Riva.

Detta år byggs totalt 39 båtar varav bara två är av typen Super och dessa får samma skrov som vanliga Ariston.

1968.

Från båt # 835 fick däcket en ny utformning med färre rib och bredare skarndäcksdel. Fördäcket fick en rundad sargkant som på Aquaraman vilket avsevärd minskade risken att halka överbord.

Super modellen gjordes åter längre och fick klädsel med färgerna Lobster-Ivory i stället för standard Turkos-Ivory.

Under året produceras totalt 52 båtar varav 13 var av modell Super.

1969 – 1974.

Efter problem med fackföreningarna under 1969 säljer Carlo hela Riva varvet till Whittaker i Los Angeles, USA.

Han kvarstår dock som VD under ett par år men får inte alls samma inflytande som då han ägde förtaget.

Modellen Ariston fortsätter att tillverkas men i minskande antal och ingen egentlig utveckling sker. Sista standard Ariston tillverkas 1971, även om den allra sista båten (# 979) får tillverkningsår 1972.

Från # 980 tillverkas bara Super modellen och från denna båt ändras också instrumenten till samma VDO variant som sitter i de glasfiberbåtar varvet börjat tillverka.

Även ratten förenklas och den klassiska centrumkapseln med loggan och propellern ersätts av en enklare variant i krom med endast ”Riva” på.

På friborden monteras nu bara en luftventilator av samma modell som används på den nya modellen Aquarama Special.

1974 tillverkas den sista Super Aristonen. Längden är nu 6,95m och i motorrummet sitter en Riva 350 (350 Hkr) från Crusader.

Den sist tillverkade båten har nummer 1012, men det stämmer inte riktigt med totalt antal tillverkade Ariston eftersom några nummer av skilda anledningar blev överhoppade.

Faktakällor:

  • Carlo the legend, Riva the myth. Bok I-IV av Piero Gibbelini.
  • Vivariva. Riva Historical Society kvartalsmagasin.
  • Bilder från egna, RHS samt diverse andra källor.

/Olle Erlandsson
Riva Club Sweden