Corsaro

Den första Corsaron byggdes redan 1946. Vid denna tid hade Rivas båtar inga namn så den kallades bara ”Riva AR” efter ritningens benämning.

Från allra första början var den designad som en sportig båt gjord för roliga färder på små insjöar. Med sin lilla sittbrunn, med rum bara för två eller tre personer, och utan solmadrass eller badstege var den knappast en praktisk båt. De som ville ha en större båt kunde också välja den mycket större BF modellen eller mittemellan båten BM (senare Ariston) med sin dubbla sittbrunn.

Corsaro 1955

In production:1946 – 1955
Total #:40
Length: (m)4.80 – 5.65
Width: (m)1.75 – 1.86
Engine: (Hp)50 – 158

1946-1947

Den första AR:n byggs och levereras till industrialisten Carlo Dusio med namnet  ”Micio”. Den har en 60 hästars BPM motor på 1500 cc och är den första Rivan, ritad av Carlo, med den senare så berömda och perfekt designade akterpsegeln som skulle komma att bli varvets varumärke under många år. Endast en båt levereras under året men två till börjar byggas och avslutas året efter. Ytterliggare sex båtar byggs under 1947 varav fyra också säljs samma år.

Vid denna tid hade kunden stort inflytande när det gällde val av klädsel och motor vilket medförde att båtarna utrustades med olika motorer, allt efter kundens önskemål.

De motorer som bl.a. användes var Aprilla 1500 cc, BPM 1500 cc, 1800 cc, 2500 cc sport (108 hp) 2600 cc (90 Hp) och Grey Marine i olika storlekar (62, 75 and 90 Hp).

Den noterade toppfarten för båtarna låg på 60-70 km/t (32-38 knop) vilket säkert imponerade stort vid denna tid.

1948 – 1950

Tre Riva AR säljs 1948 (#8-10), fyra till under 1949 och en 1950. Denna sista båt, #15, förlängs (troligen) 20 cm till 5m och utrustas med en motor från Universal på 75 hkr. Enligt noteringarna för båten var botten byggd i 12,5mm cederträ medan friborden var av 11,5mm ceder. Även däcket var utfört i ceder trä och båten byggs på exakt tre månader (12 jan – 12 apr).

I slutet på 1950 deltar Carlo, trots sin skrala kassa, med sex båtar på Milanos båtmässa och en av dessa är en AR.

1951

Mässan i Milano blir en succe för varvet och tio st AR byggs under året. Den första (#16) förses med en sexcylindrig Chris Craft KFL på hela 131 hkr som senare skall komma att bli standard motor i flera Rivamodeller.

Resten av båtarna får motorer från BPM och Grey Marine med lägre effekt. Från detta år går båten också att beställa med en solmadrass som täcker motorluckorna.

1952

Båtens längd ökar till 5,3m och bredden ökar till 1,87 från tidigare 1,75m. Anledningen till detta är att fixa plats för de större 6-cylindriga motorerna från Chris Craft, vilka monteras i alla de tre AR som byggs detta år.

1953

Riva AR får äntligen sitt namn Corsaro, valt för att understryka båtens sportiga karaktär. Fem båtar byggs varav tre förses med CC KFL motorn. Den först byggda har i stället en motor från BPM och den sista, #33, får den ännu större CC MBL på 158 hkr.

1954

Bara tre båtar byggs varav två säljs under året. Den nya MBL motorn är nu standard även om båt #36 får en mindre CC KCL på 120 hkr. Corsaro’s försäljning minskar samtidigt som övriga modeller ökar kraftigt, vilket kanske beror på att dessa har en mer praktisk användning.

1955

Skrovet uppdateras än en gång och mäter nu 5,65m i längd. Inredningen ändras också med en ny instrumentbräda i grå Formica (liksom övriga modeller) i stället för den tidigare i plexiglas med screentryckta vågräta linjer.

Klädseln utförs i ett grönt tartan-mönster med mörkgrön kantdekor och vindrutan görs nu i ett stycke i stället för den två-delade som använts på tidigare årsmodeller. 

Alla fyra båtar som byggs förses med Chris Craft MBL motorn. Totalt säljs fem båtar inklusive #35 som är kvar från föregående år. Dessa båtar blir de sista tillverkade av modellen AR/Corsaro.

Faktakällor:

  • Carlo the legend, Riva the myth. Bok I-IV av Piero Gibbelini.
  • Vivariva. Riva Historical Society kvartalsmagasin.
  • Bilder från egna, RHS samt diverse andra källor.