Florida


Florida och Super Florida är ett par av de minsta Rivorna som producerats i större antal och under längre tid. Räknar man ihop de båda varianterna är detta den Riva som tillverkats i flest exemplar totalt.

Modellen är mycket praktisk med sitt stora nedsänkta akterdäck som kan användas som en aktersoffa, solbädd eller lastutrymme. Till skillnad från de flesta andra Rivor från denna tid har Floridan en ”normal” akterspegel som sluttar svagt utåt/uppåt vilket underlättar tilläggning och ombordstigning.

Floridan har av många ansetts som den perfekta vattenskidbåten och är idag mycket populär för sitt smidiga format som trailerbåt och i någon mån för sitt måttliga pris, även om även denna modell också dragit iväg ordentligt under det senaste decenniet.

Florida #59, 1955
In production:1952 – 1969
Total #:1137
Florida, #:426
Length: (m)5.40 – 5.59
Width: (m)1.90 – 1.94
Engine: (Hp)95 – 160
Super Florida, #:711
Length: (m)5.82 – 6.27
Width: (m)2.15 – 2.20
Engine: (Hp)158 – 220

1952.

Den första Floridan ser dagens ljus i mitten av 1952 och bygger i stora delar på samma ritning som den mindre modellen Sebino, som börjat byggas tidigare under året. Liksom sin mindre syster är Floridan en av de första båtar som byggs strikt efter serieproduktionsprincipen, med ringa eller inga möjligheter för kunden att påverka motorval, inredning, klädsel mm.

Endast 9 båtar byggs detta år varav de två första är försedda med en Italiensk BPM motor på 115 Hkr medan sex förses med den 6-cylindriga sidventilsmotorn Chris Craft (CC) typ K på 95 hkr.

Båt nr 7 blir ett specialbygge som förses med den större 6-cylindriga CC MBL på 158 hkr och blir därmed den första Florida Super, även om namnet ännu inte är i bruk. Frontrutan är i likhet med sina Amerikanska förebilder 2-delad. Klädseln är gjord i stoppad grön vinyl med en solbädd i grönt tyg.

1953

Med 1953 års modell ändras utförandet på flera punkter. Frontrutan görs i ett stycke och kanten mot däcket i sittbrunnen och solbädden förses med en vaddering klädd i ljusgul vinyl. Ett antal båtar förses med den starkare CC KCL motorn på 120 hkr.

18 båtar tillverkas detta år varav den sista (#27) också förses med en CC MBL och därmed är att betrakta som en Florida Super. Som övriga modeller vid denna tid var botten mörkgrön med en smal vit-grön-vit vattenlinje.

1954

Samma år som det nya Rivavarvet stod klart ökar produktionen till 31 st Florida, varav den allra sist producerade, #58, får den större motorn på 158 hkr och kallas för första gången Florida Super officiellt. Av övriga båtar är merparten (25 st) försedda med KCL motorn på 120 hkr. Klädseln ändras till checkerrutig soffa och en grön solbädd. Priset för en Florida detta år är $4160 vilket då motsvarade 21600 Kr och kan jämföras med priset för en ny Volvo PV 444 på 8857 Kr.

1955

Produktionen ökar till 36 Florida och 10 Florida Super. Den senare betraktas nu som en egen modell och får ett något större skrov med längd 5,82 och bredd 2,15 att jämföras med Floridans 5,4 x 1,9. På båda modeller genomförs flera andra ändringar som tätare spant, ny styrväxel, Phillipsskruvar i botten och propelleraxel av materialet Monel.

1956

Från och med Florida #148 börjar däcket byggas av plywood med nedfrästa ribbor av lönnträ. Avsikten är att få ett starkare däck som rör sig mindre med varierande fukthalt i träet. Klädseln ändras till ett grön tartan mönster och Florida Super växer 5 cm till 5,87m.

Totalt tillverkas 39 st Florida, merparten med den större motorn CC KCL, och 17 st Super Florida med CC MBL motor.

1957

1957 är året då Rivavarvets båtar verkligen slår igenom och produktionen ökar dramatiskt för alla modeller. Under året tillverkas 45 vanliga Florida och hela 35 st Florida Super. Från Florida S. #204 införs en helt ny ruta med samma panoramaform som andra modeller fått något tidigare.

Lilla Floridan får en något starkare motor, CC KFL på 131 hkr mot slutet av året. Även Florida S. får en starkare motor (175 hkr) när CC MBL får dubbla förgasare och modellbeteckningen MCL.

Florida S. växer några cm till 5,9 x 2,16 och får ny klädsel med en röd solbädd i tyg samt soffa i röd och vit vinyl med vit stoppning längs kantlisterna mot däcket. Sannolikt får Florida S. också nu röd bottenfärg med en röd/vit vattenlinje.

Florida Super #217 säljs till en Hr Wennberg i Sverige och är antagligen den första Rivan som säljs direkt från varvet till Sverige. Båten ägs idag av medlem i Svenska Rivaklubben.

Den stora nyheten på 1958 års modell av både Florida och Florida S. är att friborden byggs med förformade 3-skikts plywoodskivor i ett stycke. Denna revolutionerande byggmetod, som Carlo Riva utvecklat i samarbete med Pirelli, ger ett mycket starkt, formstabilt, snyggt och tätt skrov som inte spricker lika lätt som normalt plankade båtar.

Dessutom innebär det givetvis en signifikant förkortning av byggtiden. Merparten av dessa båtar får också en förformad akterspegel i 3-skikts plyfa.

Nytt för året är också att Florida S. akterspegel får en lätt rundad form sett ovanifrån. Detta år införs också en panoramaruta i ett stycke på Floridan i samma utförande som använts tidigare på Sebinon, dvs utan övre ram.

På årets sista Florida S., #287, införs en ny instrumentpanel med nya instrument från Steward Warner med kromad ram. Totalt under året tillverkas hela 50 Florida Super och 35 Florida.

1959

Floridan får ny klädsel med en ljusgul solbädd i tyg och checkerrutig (svart/vit) soffa med ljusgul överdel och ljusgul stoppning på kantlisterna.

Florida Super får en V-formad krämvit dekor på soffryggen. På årets första Florida (#323) införs den nya instrumentpanelen även i denna modell. Från Florida S. #372 införs också den nya ratten från Chrysler, med Rivaloggan och en liten propeller i rattcentrum, som tidigare introducerats på några av varvets andra modeller. Under året tillverkas 35 st Florida och 54 st Florida Super.

1960

Nu får även Floridan den nya ratten och loggan på instrumentpanelen ändras från ”Riva Chris-Craft” till ”Florida”. Båda modellerna för större tank (100 resp. 130 l.) av rostfri plåt. Liksom för varvets andra modeller används nu phillipsskruv till alla beslag och skruvade detaljer på båten.

Florida Super byter nu namn till Super Florida vilket också uppmärksammas med ny logga på instrumentpanel. Nästan alla tillverkade exemplar under året förses med den nya modernare toppventils V8:an från Chrysler på 177 hkr med tillnamnet Sea-V M80.

I samband med detta ändras också elsystemet från 6 till 12 Volt och backslagsreglaget flyttas upp från durken till styrbord sida om ratten.

Den mindre Floridan får fortsatt nöja sig med den gamla 6-cylindriga sidventilaren CC KFL på 131 hkr. Från detta år får även Floridan en ”riktig” 2-delad panoramaruta infattad i en kromad sarg som sin större syster.

Under året tillverkas 36 st Florida och 56 st S. Florida. Detta år levereras troligen de första Super Florida båtarna till Sverige. # 412 levereras till Nordisk Yachtassur, #417 till en K. Glant, #426 till H. Allercrantz och slutligen #436 till O. Dahlberg.

#426 finns fortfarande i Sverige och ägs av en medlem i vår klubb. #412 såldes 2012 till en ny ägare i Finland.

1961

Floridan får nu äntligen en modernare motor, backslag på instrumentpanelen och 12 Volt elsystem. Det är den nya V8:an från Chris Craft på 283 kubiktum (GM block) som trimmas ner från ursprungliga 185 hkr till 160 hkr.

Antagligen gjordes detta för att inte lilla Floridan skulle få en starkare motor än storasystern S. Florida, som fortsatt fick nöja sig med Chryslern på 177 hkr.

Båda modellerna får en lätt modifierad botten midskepps för att ge en mjukare gång i sjön och Floridan växer några centimeter till 5,5 x 1,91m, samt får också en något rundad akterspegel som S. Floridan.

Liksom övriga modeller förses båtarna nu med en amerikansk polissirén som standard.

Från #544 får Super Floridan ny klädsel i ett material kallat ”Resinflex” som skall vara extra hållbart. Färgen är ”Lobster” (orangeröd) med ”Ivory” (krämvit) dekor.
Under året byggs 41 st Florida och 65 st Super Florida, varav en, #543, levereras till en Pehrsson i Sverige. Båten ägs idag av en klubbmedlem.

1962

Super Floridan får ytterligare modifieringar av botten och växer 2 cm på längden till 5,92. Framsätet förses med en uppfällbar del vid förarplatsen på samma sätt som för flera andra modeller.

I övrigt sker inga märkbara förändringar av de båda modellerna. Under året tillverkas 50 Florida och 68 S. Florida.

1963

Mycket få förändringar sker under året. Floridan får en något mer sluttande stäv och växer på längden till 5,57m. Även S. Floridan växer och blir 5,96m lång. På båda modellerna förlängs de kromade stävplåtarna och går längre ner under vattenlinjen.

Mot slutet av året införs den något starkare Chris Craft 283 i ostrypt skick på 185 hkr i S. Floridan. Produktionen uppgår till 50 Florida och 81 S. Florida.

En Florida kostar nu $6260 (S.Florida $7240) medan en ny Volvo Amazon går lös på ca $2500 och en Cadillac från samma år kostar $5000-5500 beroende på utrustning.

1964

Med 1964 års modell får Super Floridan en ny instrumentpanel i mahogny i stället för den tidigare av ”Formica” (dvs Perstorpsplatta!). I samband med detta införs även de nya instrumenten från VDO. Längden ökar ytterligare till 6,07m i samband med att stäven får en brantare lutning.

Floridan tillverkas inte längre och de 4 båtar som säljs är egentligen från 63 års produktion. Super Floridan tillverkas i hela 130 exemplar, mer än någon annan modell på varvet.

1965

Endast Super Floridan tillverkas nu och inga ändringar görs detta år. Totalt tillverkas 62 S. florida.

1966

Detta år ändras skrovformen något igen och längden ökar till 6,15m. Båt #952 och 953 förses med Crusader 220 (220 hkr) motorer på prov.

Från # 981 införs dessa som standard, men nu under namnet Riva 220. Totalt tillverkas 40 båtar medan den nya ”lilla” konkurrenten Riva Junior görs i hela 113 exemplar.

1967

Från och med årets första båt, #992, görs en genomgripande modifiering av skrovet genom att stävens lutning åter ökas och bottenvinkeln blir markant vassare. Längden är nu 6,27 och bredden 2,2m.

Därmed uppnår Super Floridan sista steget i den utveckling som skett sedan 1953. I samband med det nya skrovet får sittbrunnens sidolister i samma typ av ribbad stoppning som flera andra modeller redan har. Under året tillverkas endast 21 båtar.

1968-1969

Allt färre Super Florida tillverkas. 1968 blir det 16 st och produktionen upphör 1969 med endast ett exemplar, # 1029, som levereras till Luxemburg.

Från #1023 förses fördäcket med en kantlist längs relingen på samma sätt som många av de övriga modellerna.

Under samma år startar produktionen av Olympic, som produceras i 50 exemplar och är avsedd att ersätta Super Floridan.

I samma veva säljer Carlo Riva varvet till den amerikanska koncernen Whittaker som redan äger flera kända varv, bl.a. Bertram. Plastbåtseran lurar runt hörnet och året efter introduceras modellerna Bahia Mar och Sportfisherman, båda baserade på skrov från Bertram.

Numreringen!

Den uppmärksamme noterar att sista Super Floridan har nummer 1029 men totala antalet Florida + Super Florida anges till 1137 st. 

Från början delade de båda varianterna på samma nummerserie och detta fortgick fram till 1961 då den sista ”Florida Normale” med serienr. 542 tillverkades.

Från och med båt # 543 upphör delningen av nummer, vilket innebär att därefter finns det en Florida och en Super Florida med samma nymmer fram tills att den sista lilla Floridan byggs 1963.

Detta förklarar differensen på dryga hundratalet båtar mellan totalt byggda båtar och sista Super Floridans nummer.

Kuriosa

Tidiga årgångar (till 1959?) hade åror och årtullar och kunde med visst besvär ros när bränslet tog slut…)

Faktakällor:

  • Carlo the legend, Riva the myth. Bok I-IV av Piero Gibbelini.
  • Vivariva. Riva Historical Society kvartalsmagasin.
  •   Bilder från egna, RHS samt diverse andra källor.

/Olle Erlandsson
Riva Club Sweden