Nilsgunnar bengtsson 1

Äger: Cadillac Ariston #94, 1956

– Jag, som flera av oss, fick se någon bild på en Riva eller i verkligheten när vi var unga. Jag blev väldigt imponerad av designen, det resulterade i att jag som 13-14 åring byggde ett flytetyg av korrigerad plåt och trä som hade den insvängda bordläggningen i akter och den negativa akterspegeln. Den försvann efter några månader (min far är misstänkt för detta) han tröttnade nog efter några lasarettsbesök då jag fick sy sår jag fick av den vassa plåten.


Det tog ända till 1986 innan jag blev ägare till en Riva. Jag fick se den hos Tommy Gullbergs Marina. Han hade köpt den året innan av Per Landin som hittat den på ett varv i Italien. Den är ganska illa åtgången, förklaringen till detta är enl. Landin att båten blivit inlämnad för renovering troligtvis 1969 då det sitter än mässingsplåt på motorn som är stämplad 1969. Båten har legat på varvet ett antal år utan att ägaren löser ut den, då ställer man ut den vind för våg, motorn som är en Chrysler V8 är sönderfrusen allt enl Per Landin.

Nilsgunnar bengtsson 1

Förmodligen gjordes uppgraderingen från Cadillac Ariston till Super Ariston vid detta tillfälle. Vindrutan, ratten och motor byttes, dessutom monterade man loggan Super Ariston på instrumentbrädan. Tommy demonterade motor alla beslag mm. Herr Landin kom med ytterligare en Riva till Tommy, Tritone nr 36, då fick jag köpa nr 94 Cadillac Ariston.

Jag byggde ett båtskjul på tomten där jag förvarade henne under ett antal år utan några insatser, jag har flera båtar som jag renoverar bla en R7:a som jag köpte 1976. Renoveringen har pågått på vintrar och seglats flitigt på somrar fram till 1996, då vi var 12 båtnördar som byggde ett stort båthus i Västerås. Där hängde jag upp Rivan i taket och ställde segelbåten under. Vi har tolv bås i huset med måtten 15×6 meter och en höjd på porten på 6 m, vi har villastandard på isolering och kan styra vårt klimat individuellt i varje bås och dessutom vatten och avlopp.

Ett antal andra båtprojekt har kommit i mellan men framförallt arbetet som inbringar pengar till mat har stört verksamheten. Sista året jag arbetade innan jag slutade hade jag 220 resdagar jorden runt, hur skall man då kunna hinna med sina båtar.

Nilsgunnar bengtsson 2

Den senast köpta båten är färdigrenoverad (en större motorbåt) och nu satsar jag helt på R7:an sedan ett år, där jag bytt 10 bord ett 20 tal spant delar av balkvägare alla däcksbalkar (ca 70 st) nu pågår återställningen av däcket. Båten skall vara seglingsklar och inredning färdigställ till båtsäsongen 2017 för att fira 100 års jubileum 2018.

Nästa år kommer jag sänka ner Rivan och starta helrenoveringen av henne. Det är lite spännande när det tydligen bara finns en Ariston Cadillac (#101) registrerad. Min (#94) är ju den första Cadillac som byggdes. 1956 års Cadillac motor är nog möjligt att få tag i, även ratten och tydligen också vindrutan, som är utbytt, om det skall vara original?

Hälsningar
Nils-Gunnar