Restauration Tour 1
Dagens tur började hemma hos Glenn Ljungberg i slutet på kalla januari. Som ni kunnat läsa tidigare så lyckades Glenn på egen hand hemma i garaget byta hela akterdäcket och tillhörande skarndäck under julhelgen på sin Ariston #848. Hur han hann med detta är fortfarande en gåta, men sen dess har han också bytt hela fördäcket och monterat tillbaka original förliga skarndäckslister.

Vi, dvs Per W, Åke, Bengan, Tobbe, Peter, Stig, Hasse W (f.d. Kermas ägare) samt undertecknad slöt upp hos Glenn vid 11-tiden. Då hade Glenn redan varit uppe ett tag och hunnit slipa skruvpluggarna på skarndäckslisterna samt städat undan! Eftersom en bild lär säga mer än tusen ord får bilderna nedan ge er resten av storyn: (klicka för större bild)

Efter att vi gottat oss åt Glenns arbete i garaget dryga timmen bjöds det på fika innan det var dags att dra vidare till nästa besök. På tur stod Peer Ågren och hans stora garage i Täby. Som ni kunnat läsa i tidigare skvaller har Peer nyligen fått hem Ariston #155 ”PIERA” från Holmsund. Eftersom Peer har ytterligare två Rivor är det alltid kul att besöka honom i hans garage.

Väl på plats kunde vi alla beskåda Holmsundspojkarnas jobb med Piera. För mig var det givetvis extra kul att åter se Piera’s skrov i renoverat skick efter min olycksaliga volt med båten för 2 år sedan. Volten i sig var inget större problem men skadorna efter en natt liggande upp och ned på en stenig strand i leden in till Sandhamn var desto värre. Hela ovansidan av båten och alla beslag var förstörda eller svårt skadade. Min bedömning vara att båten var utom all räddning sett till kostnaden för återställning. Som tur var så hade Peer en annan uppfattning och köpte båten av försäkringsbolaget. Med facit i hand så känns det skönt att jag hade fel!

Som ni kan se på bilden av Piera före och efter återuppbyggnaden så är det inget litet jobb som varvet i Holmsund utfört. På det stora hela har man också gjort ett bra jobb, även om Peer inte är helt nöjd med skrovets jämnhet. Har man möjligen använt ”långklossen” allt för lite? Delar av skrovet, speciellt kring akterspegeln var också hårt betsat med den klassiska ”Morganopastan”, men det var nog ett måste för att dölja vissa skador i den rundade listen i övergången mellan akterspegel och fribord/däck.

Peer kunde också berätta att Piera’s originalmotor är under hopsättning hos ”Lampan” efter totalrenovering. Färdig kommer Piera att vara i 100% originalutförande med sidventilssexa och den rätta inredningen; shackrutig med gula sidor. Enda problemet för Peer är att hinna med, så finns det någon hugad spekulant som vill ta över färdigställandet kan Peer ev. tänka sig att sälja Piera som hon står nu.

Vi passade också på att titta på Peers mycket vackra Super Florida ”Tiamino”. Båten är till salu och det enda som är kvar att göra är att montera den nya motorn samt lite eljobb. Då ingår dessutom den gamla original 283-motorn. Ett perfekt tillfälle för den som önskar en Riva i perfekt skick, som dessutom lätt kan trailas mellan våra möten!

Kan inte heller låta bli att visa några bilder på de vackra motorerna i Peers Super Aquarama. Originaleffekten är 320 hästar styck, men efter ”blueprintning” av motorerna (innebär i princip montering av alla delar med perfekt passning) har bromsbänksprov visat att de nu ger dryga 360 hästar var! Uppmätt toppfart med GPS ligger nu väl över 50 knop, vilket innebär att motorerna villigt varvar uppåt 5500 rpm!! Man kan bara bocka och lyfta på kepsen för Peers handlag med motorer.
/Olle